Deze website gebruikt cookies
×
×
 x 

Winkelwagen is leeg

Kernwoorden: temperamentvol, vastberadenheid, warmte, succes, motivatie.

Net als zijn naaste verwante kleur rood, stimuleert de oranje kleur zowel lichaam als geest. Oranje verhoogt onze eetlust, ons activiteitenniveau en de mate waarin we sociaal met elkaar omgaan. Het is omdat oranje zo'n diepgaand, meetbaar effect heeft op ons lichaam dat we reageren met een sterke emotie. Oranje is de minst favoriete kleur van 33% van de vrouwen en het verslaat andere minst favoriete kleuren met een behoorlijke marge en designers hebben de neiging om oranje spaarzaam en behoedzaam te gebruiken. Hoewel het zeker de aandacht trekt en emotie opwekt, kan de kleur oranje ook mensen uitschakelen. Interessant is dat tinten als perzik, roest en terracotta - terwijl ze allemaal deel uitmaken van het kleurengamma dat als oranje wordt geclassificeerd – wel een brede aantrekkingskracht hebben.

Mensen met een voorkeur voor deze kleur kunnen overmoedig overkomen waardoor mensen wantrouwig tegenover je staan. Laat mensen zien dat je ze echt leuk vindt, zodat ze je in ruil daarvoor ook leuk kunnen vinden.

Positieve associaties: We associëren oranje met hoge energie en met een levendige sociale omgeving. Oranje is een actieve kleur, dus we reageren erop met verhoogde emoties, verhoogde activiteit en een scherper bewustzijn van onze omgeving. We denken aan oranje als ondeugend, levendig en leuk.

Negatieve associaties: Het is geen verrassing dat zo'n krachtige kleur ook negatieve associaties oproept. Oranje kan bij overmatig gebruik schrijnend en uitputtend zijn. Te veel oranje is overweldigend en een groot aantal mensen beschouwt oranje als hun minst favoriete kleur. We associëren oranje met gevaar en de aandachttrekkende eigenschappen ervan betekenen dat de meeste ontwerpers er zuinig mee omgaan.

×

TOP